de-vakanties-van-2024.reismee.nl

Dag 7, 9 mei 2024

Hemelvaartdag

Voor ons doen gisteren laat naar bed, na een gezellige avond met Barbara en Frank. Desondanks op de gewone Bosrand tijd, rond 7 uur, wakker. De zon prikt al een klein beetje boven de heg uit, dat beloofd mooi weer vandaag!

We gaan naar Vaassen, daar is van alles te doen, en we zijn deze week nog niet die kant op geweest. En het blijft een mooi tochtje, zo door de Kroondomeinen. Dat Pieter en Margriet hun bezoekers niet voorzien in zitmeubilair, kan ons sinds de aanschaf van de Helinoxen niet meer deren! Brood mee, cup a soup en heet water, we zijn zelfvoorzienend. Want een frietkraam of ijsboer hebben we daar ook nog nooit gezien.

Voor de lekkere trek hopen we in Vaassen op de braderie een aardbeien kraam aan te treffen.

Halverwege stoppen we om gewoon even lekker een tijdje te genieten van het bos, de vogels en de natuur om ons heen. En natuurlijk genieten we ook van de jaloerse passanten die ook wel zo lekker willen zitten, want het is toch altijd even klimmen daar.

In de buurt van Vaassen wordt het steeds drukker, en voor kasteel Cannenburch is het zo druk, dat we afstappen en de fietsen parkeren. Het blijkt dat de braderie daar ook gelijk begint. We lopen een rondje, spotten inderdaad een aardbeienkraam, dat is voor straks, anders lopen we de hele markt met de beien te sjouwen. Zelfs aan de plassende mens is gedacht, een keurige toiletwagen, een jongedame erbij die ze poetst, en nog gratis ook!

Het meest spectaculaire vandaag vindt in de toiletwagen plaats: na allebei geplast te hebben, krijgt de jongedame een van de toiletten niet meer open, kennelijk is de knop omgeslagen. Mart schiet even te hulp, maar wat blijkt, er zit toch iemand op. Die kennelijk niet begrepen had, dat je dan even roept: bezet! Haha, we hebben gelachen, en tsja, dat was dus het spannendste moment van de dag, ik kan er niet meer van maken. We halen aardbeien, ze zien er schitterend uit, en komen nog uit de omgeving ook. Mart maakt kwartier bij de fietsen, en ik loop nog een rondje langs de kramen die op het voorplein van het kasteel staan. We eten boterhammen met aardbeien, en genieten ondertussen van alle mensen die voorbij lopen. We zitten eerste rang!

Na een uurtje stappen we weer op, en via een andere route, maar wel weer door de achtertuin van Piet en Griet, allereerst richting Elspeet. We maken weer een stop halverwege en nuttigen de cup a soup. Er stopt een echtpaar van onze leeftijd, die graag wat meer informatie over onze stoeltjes willen. Leuk hoor, om mensen uit te leggen hoe ze werken en dat we er zo blij mee zijn. We hebben het al eens eerder gezegd, we zouden een prima reclame echtpaar zijn voor de firma Helinox!

Je kunt trouwens goed merken dat het een vrije dag is, het is druk op de fietspaden! Ook in Elspeet, vooral de terrassen doen goede zaken.

Wij steken thuis in het Eethuis op, er staat zo'n 45 km op de teller. Ik maak een smoothie van de overgebleven aardbeien, de laatste banaan en de laatste peren! Mmmmm!

Vanavond hebben we pannenkoeken gegeten, er was geen spek, maar nog wel appel, dus we hebben gesmuld.

Morgen alweer de laatste dag. De weersverwachting is goed, dus: inpakken, schoonmaken, auto even netjes parkeren en dan nog een klein rondje op de fiets naar Ermelo en langs de schaapskooi terug.

Gelukkig zijn we er over 6 weken alweer!

Ria

Weer een leuk dagje las ik, fijn! Morhen niet naar de Eibertjesdag?