de-vakanties-van-2024.reismee.nl

Heidemarkt

En ja hoor, vandaag is de voorspelde weersomslag uitgekomen! We worden wakker van het zonnetje, en hangen snel onze zonnelakens over keukenraam en -deur.

We drinken nog koffie voor we vertrekken, want de markt start pas om 14 uur. We fietsen het rondje dan ook andersom. Eerst richting Kootwijkerbroek, en dan pas naar Harskamp. Bij de Coop in Garderen eerst nog wat lekkere koek voor onderweg inslaan, en daar gaan we!

De eerste stop is bij de replica van een schaapskooi in Stroe, met sap en een koek. Altijd spannend daar in Stroe, we moeten over het spoor, en ja hoor, zodra mijn voorwiel op de eerste rail staat: dingdingding! Snel maar voorzichtig door fietsen. Mijn sensor doet het dus nog! (Een grapje van Mart en mij, volgens ons trek ik treinen aan) Vandaar dat we gelijk over het spoor dus pauze houden, even bij komen van de schrik! 😁

Vest uit, zonnebril op en dan gaan we door. Vlak voor Kootwijkerbroek buigen we af, via een prachtig fietspad dwars door de weilanden. We komen een auto tegen, ik zeg nog tegen Mart: die is duidelijk in de bonen, met de auto op het fietspad. Maar wat blijkt als we aan het eind van het pad zijn, staat er een bord, dat er auto’s op het fietspad rijden i.v.m. wegwerkzaamheden. Tsja, was handig geweest als dat ook aan het begin had gestaan…..

We arriveren in Harskamp, maar het is nog te vroeg, we kijken wel even op de locatie, daar worden nog druk kraampjes ingericht. Maar het is lunchtijd, dus we zoeken een mooi plekje om onze stoeltjes uit te klappen. Bij de voormalige bioscoop, nu een monument, is een mooi grasveld. In de schaduw maken we het ons gemakkelijk, en genieten van onze lunch.

Dan naar de markt, die valt in de categorie klein maar fijn. Ik koop een echte Veluwse rookworst, makkelijk voor morgen als het heel warm wordt, broodje worst! En natuurlijk eten we ook nog een ijsje! Het is er warm genoeg voor.

De terugweg voert ons eerst door een prachtig stuk bos, en dan dwars over de paarse hei. We pauzeren nog een keer, laatste beetje sap en een stroopwafel. Dan kunnen we er wel tegen tot we weer bij het Eethuis zijn. Na een kleine 50 km in totaal arriveren we om 16 uur weer bij onze stek. De temperatuur binnen is prima dankzij de zonwering. Maar we blijven toch nog maar even buiten, Mart met een biertje, ik rode Spa, en wat overgebleven poekpoek als hartigheidje.

En morgen? Dat blijft een verrassing!

marja

gelukkig geen regenbui. maar wel een hele mooie tocht met de benodigde lekkernijen tussendoor