de-vakanties-van-2024.reismee.nl

In de Soete Suikerbol

Dag 4

We starten weer rustig op, het weer is nog wat bewolkt, maar het zou droog moeten blijven. We kiezen voor een rondje Voorthuizen, dan naar Appel, en dan richting Nijkerk, wat we echter niet aan gaan doen vandaag. Voor Nijkerk buigen we weer af.

Mart maakt eerst zijn ochtendwandeling in het bos, en komt met bijzondere verhalen terug. Eerst kwam hij 2 mannen tegen die op stenenjacht waren. Hij maakte een opmerking, waarop hij gelijk van een van de 2 een heel college kreeg over hoe de stenen hier beland waren. Vervolgens kwam hij een huilende mevrouw tegen, dus hij vroeg of ze zich bezeerd had. Nee, ze was verdrietig omdat haar man de diagnose dementie had gekregen. Ja, daar kon hij natuurlijk geen oplossing voor geven. Maar, zo zei ik tegen hem toen hij thuis kwam, je hebt haar even aandacht gegeven en naar haar geluisterd, dat is al heel fijn!

Enfin, we hadden allebei even behoefte aan koffie, voor we zouden vertrekken. Daardoor vertrokken we om 11 uur, maar ach, de dag is van ons, er zit niemand achter ons aan zeggen we dan!

In Voorthuizen blijkt de bakker, die de Soete Suikerbol heet, saucijzenbroodjes in de aanbieding te hebben. Ze komen net uit de oven, dus we zoeken een bankje op en smikkelen ze lekker op. Het is inmiddels over twaalf, dus dat gaat er wel in. We hebben ook nog 2 Soete Suikerbollen gekocht, een soort oliebol met banketbakkersroom, maar die bewaren we voor later.

We vervolgen de route, we komen nu in een buurt waar we eigenlijk nog nooit geweest zijn! Bij buurtschap Appel eten we een appel, en onze suikerbollen. Het weer houdt zich goed, regelmatig zon, maar wel veel wind. Na deze pauze genieten we van de voor ons nieuwe omgeving en maken een ommetje naar een blauwe bessen teler. Helaas zijn er geen verse bessen meer, en bevroren bessen mee nemen is niet slim op de fiets. Dan nemen we gewoon een lekker blauwe bessen ijsje!

In Driedorp ook weer een informatiebord, en daar lezen we dat er vroeger een treintje reed tussen Nijkerk en Barneveld, het zogenoemde kippenlijntje. Helaas daar geen sporen meer van te vinden, behalve de hoogspanningsleidingen die het voormalige spoortraject volgen.

We komen langzaam maar zeker weer op wat bekender terrein en bij Dop’s Pluktuin nemen we ons cup a soupje, temidden van de bloemen en fruitbomen. In Garderen doen we de Coop aan, nog wat aanvulling halen bij de bami maaltijd van vanavond.

De bami is inmiddels op, het toetje ook, nu aan de koffie met een koekje.

Morgen richting Harskamp, daar is een Heidemarkt. We zijn benieuwd! Ook naar het weer trouwens, want volgens het weerbericht gaat het nu toch echt zonnig en warm worden. De zonnebrandcrème staat al klaar!

Ria

Zo te lezen genieten jullie weer volop, en ik geniet weer mee, helemaal vanuit Oostenrijk. De omgeving Appel/Driedorp is prachtig he?

Veel liefs, Bram en Ria