de-vakanties-van-2024.reismee.nl

Aardappelen en patat!

Dag 2

Na een goede nachtrust, we ontwaken pas tegen 8 uur!, starten we rustig op. Het is bewolkt, en nog steeds veel wind, wat nogal ongewoon is voor hier.

Wat zullen we gaan doen? We raadplegen het weerbericht en tot 16 uur zou het in ieder geval droog moeten blijven. We besluiten een klein rondje te maken, richting Kootwijk en dan via Assel weer retour, waarbij we de aardappelboer met een bezoekje zullen vereren, in de hoop dat de foodtruck met heerlijke bio friet er ook staat.

De zon laat zich af en toe zien, ik doe halverwege dan ook m’n jasje uit, de temperatuur is prima. We maken gelijk van de gelegenheid gebruik om een mandarijntje te eten. Het is een drukte van belang bij knooppunt 37, je kunt er 4 kanten op, dus de meeste fietsers moeten stoppen om de kaart of hun knooppunten lijstje te raadplegen. Kennelijk een bekend gegeven bij de plaatselijke bevolking, want er staat een kratje met potjes zelfgemaakte jam onder het routebord voor de verkoop.

Daar wij thuis meer dan genoeg jam hebben, zelfs als er af en toe wat in de kinderen verdwijnt, fietsen wij na de mandarijntjes door naar Assel. Ook daar is het druk, het is lunchtijd. Maar wij gaan door naar de lekkerste friet van Meerveld.

Onze inspanningen worden beloond: we kopen aardappelen, de soort heet Mozart, dus wij hopen op veel muzikaliteit na het eten van een bordje aardappelen! En gelukkig staat de foodtruck er ook, we genieten van ons patatje. Vanavond eten we groentesoep, de aardappelen hebben we nu alvast op!

Weer de weg oversteken, altijd even goed uitkijken, want ze rijden daar erg hard. Aan de overkant gekomen kunnen we al snel rechtsaf richting Uddelermeer, want naast de racebaan rijden heeft niet onze voorkeur.

Via de Paleisweg komen we weer in het Eethuis, 32 km op de teller, net mooi. Ik ga verder met de puzzel, Mart kijkt de kwalificatie, kopje thee erbij, en uiteindelijk komt pas om 19 uur de voorspelde regen. Inmiddels hebben we het licht aangedaan, zo donker is het geworden!

De soep smaakt heerlijk, zeker in de romantische setting van schemer en gekletter van de regen op het dak!

Voor morgen geldt wederom: eerst het weer aankijken. Maar in principe staat er een tochtje richting Vierhouten op de planning, vanwege een markt daar in de buurt.

marja

hoop dat je patatje lekker was en heerlijke piepertjes mee voor later om te genieten